Bloggen hoe het spoort.

...
02/01/2016
1e tunnel boven
Vandaag de 1e tunnel op de treinplaat afgemaakt. Zijkant met hardboard wegens bocht van 180 op 1 mtr diameter. Enkel nog de buitenbekleding erop lijmen.
29/12/2015
Rails kuisen
9 maanden niet meer op de zolder geweest. De ketel stond niet echt onder druk.
Ondertussen begonnen met de rails weer te poetsen, stof te zuigen en de ketel weer onder stoom te zetten. Plezier is weer terug.
28/12/2015
Wuppertal 2e keer
Met Jonas naar Wuppertal (Matschke Modellbahn) gereden om de Jagerdorfer na herstelling terug te halen en bestelde Trix Krokodil op te halen.
09/12/2015
Enkele foutjes
Enkele foutjes in de website opgelost. Met het veranderen van hosting vergeten de decor afbeeldingen up te loaden zoals huizen, figuren, ...
De navigatie uitgebreid met een link naar NProject.org, een interessante website!
06/12/2015
Het zat wat tegen
De bladeren vallen, buiten wordt het wat grijs. Er moest wat zon in 't hart.

besteld.
16/10/2014
Tandradbaan
Begonnen met de tandrad bergbaan. Eerst de houten basis in vorm brengen met schoon geronde aanzetten van hellingen en overgangen naar plat. Nu het monteren van de rails, en aansluitend het tandradspoor in het midden. Dit om het geheel te testen. Indien OK, dan alles demonteren want in de constructie moeten er nog doorgangen gemaakt voor voetgangers en wegen.
24/03/2014
Verlichting
Gisteren (zondag) LED-verlichting (3M) geplaatst in de lange tunnel. Foto's ervan en met de foto's (kerst-)verlichting schaduwstation 1 staan in het fotoalbum.
20/01/2014
De kerstverlichting hangt als ... stationsverlichting
Dit weekend de kerstverlichting opgehangen in schaduw station 1. Kleur: koud wit, LED. Deze als vervanging van 2 spotjes van 35 watt. De volledige lengte van schaduwstation (3 mtr) is nu verlicht, alleen nog uittesten met de webcams wat de beeldkwaliteit is.
De netverlichting ligt gewoon op een gepuntlast vierkant gaas 10 mm x 10 mm en dit bevestigt met spaanplaat vijzen 5mm x 50 of 80 met rondel van 6 x 12 mm, in de stationszoldering, om het gaas omhoog te houden.
Foto's volgen, moet ik nog maken wegens camera stuk en GSM niet bij de hand.
14/01/2014
Weer in gang geschoten
De trein heeft een lange tijd in z'n station gestaan wegens een te laag vuurtje.
Maar afgelopen zondag en gisteravond weer onder de treintafel gelegen om wissels aan te sluiten. Een laatste reeks van rangeerstation 3 (eigenlijk meer parkeer) maar 'k moet dit nog in de juiste naam gieten. Nog op enkele slecht werkende wisselaandrijvingen gestoten (de laatste loodjes) en vervanging besteld. Verwachte levering morgen met UPS.
Als alle wissels werken en een plan update op de site staat ga ik ik eerst op de treintafel wat orde scheppen in de voorraad die het laatste jaar werd aangekocht zoals bomen en figuren. Alles weer een beetje toonbaar maken EN de rails reinigen. Dan laat ik nog eens de camera rondrijden .... hohoho... eerst het eerste deel doen 'k heb nog eens een rondrit beloofd.
Volgende planning: verlchting aanbrengen in schaduwstation 1 op basis van een 'net Kerstverlichting' wat digitaal aan en uit kan geschakeld worden via een LS-150.
27/02/2013
Als aanvulling voor de E-Lok 1116
passen natuurlijk de mooie passagier wagons in grijs/rode kleuren van de BB
13/10/2012
Sell-am-See, vakantie herinnering
Zomer vakantie 2012, Sell-am-See. Een prachtige rangeer loc en licht goederen vervoer gezien die ontworpen is voor het traject Salzburg - Sell-am-See - Villach, met de standplaatsen Salzburg - Sell-am-See en Villach. Deze hebben locatie gebonden nummering. Jonas heeft er zelfs een onderdeeltje van meegebracht dat ie tussen de sporen van een overweg heeft gevonden. Nostalgie moet zijn.
01/10/2012
150 Jaar Semmeringbahn
Zo werd er de E-Lok 1116-200-5 BB uitgebracht, zowel op 1:1 als op 1:87, met een beschildering ter ere van '150Jahre Semmering' bahn. Een pracht van een lok, met ook een variatie in de RailJet kleuren. Enkel het jubileum model rijd bij ons rond. De Semmeringbahn is een onderdeel van de Oostenrijkse Südbahn (of zuidelijke spoorweg). De lijn loopt van Gloggnitz over de Semmeringpas naar Mürzzuschlag en was de eerste normaalsporige bergspoorweg in Europa (bron: Wikipedia).
08/03/2012
Een nieuwe aanwinst, straalt gewoon kracht uit
De Bombardier Blue Tiger is een krachtige indrukwekkende machine voor het goederen vervoer. De Pool-look is de coole variant.
12/01/2012
Oeps, net niet
Er is een hoogte probleem gerezen voor het spoor komende van onder spiraalspoor 1 naar de tunnel voor de 'Jaffa'-loc.
Hij raakt het dak, 1 cm te weinig hoogte, juist aan de start van de helling naar de tunnel en achter een bocht er naar toe. Die plaats is als een soort hobbel, en die moet lager.
Het verbindingstuk tussen de hoofdtafel en de nieuwe tafel heb ik gedemonteerd om de toegang naar de tuneel 2 cm te verlagen, zodat de hobbel 2 cm lager komt en het verbindingstuk als het ware deel wordt van de helling (daling) naar de tunnel.
De helling wordt dan 2 meter langer en het hellingspercentage wordt gunstiger voor de lichtere treinen zoals
11/01/2012
Een update, eindelijk ...
Eindelijk is het er van gekomen om het fotoboek op www.cktrein.nl up te daten met enkele nieuwe foto's.
Ze laten de aanbouw van het nieuwe treintafel deel zien dat niet gepland was,maar noodzakelijk is geworden door het hellingsproblemen met het eerste spiraalspoor.Een keerlus nam net iets teveel plaats in en moest dan maar een meter of 6 opgeschoven worden.Met de noodzaak van opbergruimte dan maar ineens het nuttige aan het aangename gekoppeld en in n klap:
  • Opbergruimte/voorraad (met arret voor de dozen, geen ontsporing in de tunnel h)(detail foto komt nog)
  • Een helling naar spiraalspoor 1, het noodzakelijke.
  • Ergo de keerlus.
  • Wegens beschikbare ruimte achter de opbergruimte, een tunnel van 5 meter, is eens iets anders.
  • 2e spiraalspoor om in/uit de tunnel op tafel niveau te komen, natuurlijk
  • Extra parkeer mogelijkheid want er zijn vorig jaar 2 treinen bijgekomen
Nu de elektrische/digitale aansluitingen nog voorzien.
In het schaduwstation komt nieuwe verlichting om een beter camerabeeld te krijgen. De (kerst-) lampjes in netvorm zijn reeds in huis.
Er moet nog een 2e synoptisch bord gemaakt worden voor parkeerstation 2 en dan de tandrad baan maken met een max. helling van 35% .
De wandbekleding voorzien voor de muur achter de treintafel en dan eindelijk het decor.

We zijn nog niet aan de nieuw patatjes.

Het nieuw rollend materiaal van 2011:

05/09/2011
Gastenboek
Het gastenboek heb ik afgesloten wegens teveel spam.
17/01/2011
Bewakingscamera
Vorige week een bewakingscameraatje aangeschaft bij www.conrad.be (art.:751739-89). Dit gemonteerd op een aanhangwagen en het eerst testfilm ervan staat bij de Filmpjes .
17/11/2010
Terug klikbaar
De foto's in 'Rollend materiaal' en 'Decor' zijn terug klikbaar, d.w.z. dat als je er op klikt ze uitvergroten.
Deze twee delen uit de website zijn volledig herzien gedurende deze zomer.
14/11/2010
Spoorspiraal vordert
De montage van het spoorspiraal (Wendel) loopt goed. Blij dat ik voor stevig materiaal gekozen heb. De draadstangen van 10mm. hebben een stevige houvast en stabiliteit om een hoogte van 28 cm te overbruggen. Nu regel ik het geheel af, hier en daar nog wat fijner instellen, een extra steuntje achteraan.
Om het werken achter de schermen later te vergemakkelijken moet heel de treintafel in de lengte een 10cm verschoven worden. Nu kan dit nog omdat er nog niets tegen de dak constructie steunt. Misschien maak ik er wel 15cm van om de achterwand nog te kunnen bekleden.
11/11/2010
Eindelijk, een nieuw filmpje
Het nieuw filmpje is er eindelijk, als *.avi en als *.mp4
10/11/2010
Wat was en wat komt.
Het omzetten van *.mov naar *.avi is geen zorg meer wegens aankoop Quicktime Pro (voor 30 euro kon, ik niet sukkelen). Nu is exporteren naar *.avi of webformaat zr handig geworden. Rest het knippen nog, streven is voor dit weekend.
Dit jaar nog enkele rollende stukken aangekocht variërend van twee rangeer locs naar een stoomloc met geluid.

In de goederenwagons reeks enkele diepladers aangeschaft en als passagierwagons een prachtige aanvulling met de Rheingold-set van Trix

.
Er dringt zich al een nieuw filmpje op

25/10/2010
Eerste rit met camera
Een eerste rit van een loc met camera is goed verlopen. Het omzetten van *.mov naar *.avi is nog een zorg, maar verloopt gunstig.

16/10/2010
Onderbreking in het spoorverkeer
Wegens dringende werkzaamheden aan het hoofdspoor kan er tot onze spijt geen trein rijden, ook de cameratrein niet.
  • In fase 1 worden enkele wissels lokaal verlegt, om de Bietschtahlbrücke te kunnen plaatsen. (vordering: 100%)
  • In fase 2 wordt de Bietschtahlbrücke op haar plaats gezet en één toerit voorzien. (vordering: 10%)
  • In fase 3 worden enkele wissels ingebouwd om de noodzakelijk toegang tot de brug mogelijk te maken met de aanzet naar de bergbaan. (vordering: 50%)

De technische ploeg dankt u voor 't begrip.

26/09/2010
Na 11 maanden
De tijd loopt snel, vele dingen tegelijk doen, het lukt niet. Maar eindelijk nog wat foto's gezet in het fotoalbum. Het beloofde filmpje moet nog gemaakt worden, maar ik maak er werk van. Tot spoedig.

10/06/2010
Nostalgie naar de Trix-Express tijd
Waar is de tijd van de jaren 60, toen mijn vader in Aachen ons eerste electrische treintje kocht: Trix-Express, door toeval dit merk.
Eerste simpel locomotief stuk gegaan door kinderhandjes, een tweede kwam er:
een BR 80 met passend wagons
Een wat grotere volgde, het Steppenpaard oftwel de BR 24: .
Een prachtige rank locomotief, fijn gedetailleerd, met grote windgeleide schermen vooraan. Wij hingen er een Silberling wagon en een DSG slaapwagen aan. Het geheel op een wegklapbare treintafel met 4 wissels, zo fier als een gieter: onze eerste treintafel.
Vooral in het donker was het prachtig met de frontlichten.
Bij het starten van de huidige treinbaan met Fleischmann/Roco kon die BR 24 van Trix-Express enkel maar in de verkoop, met pijn in het hart, maar met de zachte wens om hem passend terug in huis te halen. Na vier jaar is het zo ver, hij is besteld tesamen met de BR 80. Zal de charme nog het zelfde zijn? Enkele passende wagons zijn er reeds lang met de BR 65 gekomen, maar een Silberling is er ook nog, echter zonder de slaapwagon...gelukkig want dat kan echt niet.

02/06/2010
Het geraamte
van de berg doet zich merken op de treinbaan. De eerste rechthoekige platen staan over het schaduwstation om een eerste idee te geven van wat het gaat worden.
Het eerste niet verwachte probleem stelde zich dadelijk, hoe blijf ik de treinen zien. Want het digitale gecontroleerd rijden is nog niet in orde.
Webcams in bouwen, 2 stuks tot nu toe en een seinpaal voorzien voor elk wachtspoor, 8 stuks dus. De bedoeling is om groen licht te geven aan het spoor dat vrij baan heeft naar het hoofdspoor en dit enkel volgens de instelling van de wissels. Wat gesukkel, klopt, maar ten voorlopige titel moet dit wel de werkwijze zijn. De printplaat met de nodige relais is bijna klaar.

12/05/2010
Loc Mehano Vossloh 7747
Regelmatig zie/zag ik een mooie rangeer locomotief op het spoortraject naar Antwerpen-noord. Een diesel, grijs met geel. Naam en type mij onbekend. Maar eem mooie machine. Op den duur intrigeert zoiets en begin je te zoeken naar het miniatuur model.
Uiteindelijk gevonden dat een speelgoedwinkel die liet namaken aan een niet echt goedkoop bedrag, maar wel prachtig. Voor mij de prijs niet waard, dan maar verder gezocht en gevonden bij Mehano. Al maanden gezocht en vandaag moest ik toevallig in Antwerpen zijn. Bij die parking is treinwinkel Verschooten, binnengetrokken en ja hoor, zij hadden dit model staan.
En nog voor een redelijke prijs ook, een DCC decoder had ik nog liggen dus het geheel was volledig.
Kopen dus die Mehano Vossloh 7747.
En denk fout had ik wel, bleek bij het kopen. Een geluidsdecoder zat reeds ingebouwd voor die prijs. Deel van stockverkoop.
En ik: zo blij als een kind en fier als een gieter met mijn rangeermachien.

18/11/2009
LocoNet-USB-interface
Vandaag de Uhlenbrock USB interface 63120 ontvangen.
Hiermee kan je de modules van het LocoNet gemakkelijker beheren. Nu er nog mee leren werken want ik heb nu een conflict qua het begrijpen van de werking met de modules aangesloten op het 'digitale netwerk' enerzijds (Lenz LS150 modules) en 'LocoNet-netwerk' (Uhlenbrock 63340 modules) anderzijds en de sturing van beide vanuit Koploper. De theorie wilt maar niet onder die hersenpan wegens nog niet werkend gezien.
Dat heb je dan weer als 'praktijk-man'. We staan aan het begin van het volgende stukje 'modelbaan', de digitalizering.
29/10/2009
Fotoboek aangepast
Foto's van de bedrading vanaf het synoptisch bord naar het rangeertstation werden bijgevoegd in het fotoalbum.
14/10/2009
Pagina met de goederen wagons upgedated
De goederen wagons hadden al een tijdje een update nodig op de site. Er moesten nog wat foto's genomen worden en serienummers gezocht. Vandaag eventjes tijd gehad en dit euvel opgelost.
Het synoptisch bord is sinds maandag volledig aangesloten aan de treinbaan. Enkel nog drie extra knopjes te voorzien in de rangeersporen van de rangeerheuvel, om vlotter de rangeerwiisel te bedienen. Met schade en schande geleerd bij de eerste test
Foto's volgen weldra.
21/09/2009
Fotoboek aangepast en film toegevoegd
Fotoboek werd aangepast en een filmpje gemaakt over de nieuwe containertrein.
De film is te bekijken via de TAB-> Filmpjes (bovenaan het scherm).
De stofzuiger wagon (8825) van Lux-Modellbau is terug van DE, volgens de verpakking het juiste model. Maidentrip volgt binnenkort.
31/08/2009
Website wat uitgebreid
Vandaag de website nog wat uitgebreid met de TAB Decor (bovenaan) met enkele onderverdelingen.
Nog al wat beeld info, veel te zien dus ... maar nog niet alles. Van de andere huizen, auto's, enz. moet ik nog foto's maken wat nog wat tijd vraagt.
30/08/2009
Onderhoud van de sporen, steeds meer nodig.
Voor het onderhoud van de sporen volstaat een gewone stofzuiger niet meer omdat je niet meer overal bij kan. Dan maar de stofzuiger wagon van Lux-Modellbau aangekocht. Werkt mooi tegen lage rijsnelheid, maar nog even wachten voor een goede test want de analoge uitvoering werd geleverd, niet de digitale met een Lenz decoder.

Het geheel terug naar DE en ... Take 5.
Voor het onderhoud heb ik verder nog 2x Cleaner wagons van Roco.
29/08/2009
Vandaag eindelijk ...
nog eens op de zolder geweest voor 3 uurtjes. 't Was een gesukkel met de knie na de valpartij van afgelopen woensdag, maar we bijten door.
Met mijn 50ste verjaardag heb ik een nieuwe containertrein aangeschaft om de bestaande op een mooie lengte te brengen, 8 containerwagons. Matschke Modellbahn had mij een mooi bod gedaan wat ik niet kon laten liggen . Dan zij de cadeautip-bijdragen is mij dit wonderwaar gelukt en kunnen we weer prachtig verder sporen. Filmpje volgt nog.

Roco: 62432In het rangeerstation breng ik nu de rijstroom-voorziening in orde en moet dit naar de toekomst via de digitale onderdeel 63340 van Uhlenbrock doen. Zoals steeds is de eerste en de tweede de moeilijkste, deze noot moet nog gekraakt worden. Hopelijk vandaag.
Volgt dan nog de aansluiting van alle wissels via de Lenz LS-150 met daaraan een bedieningsbord voor Jonas parallel aan het digitale systeem (wat kan met een signaal overbrugging aan de LS-150).
Morgen terug op de zolder tussen het werk en het fietsen (ritje met Jonas naar de nieuwe school)
29/03/2009
Rangeerstation
Het plan van het rangeerstation krijgt goed vorm.
Het plateau is op maat gezaagd, de steunen zijn reeds vastgelijmd en n stuk plateau. Probleem is de ruimte van 3,2 cm (tussen tafel en plateau) om de draden van wissels, rijstroom, ontkoppelaars en blokdedecties 'door te steken'. Dat zal opgelost worden door met een gatenboor van onder uit in de tafel strategisch ruime gaten te maken met diameter 65mm.
Tevens moet ik het decor van het rangeerstation al opbouwen wegens de niveau verschillen en wel met gipsverband van Noch. De eerste keer dat ik dit doe, een stevige leerschool dus. Voordeel is wel, beroepsmatig heb ik reeds met gipsgewerkt .
Vandaag enkele fotos gemaakt, ze staan in het fotoalbum.
14/02/2009
Wuppertal
Valentijnsdag, mijn vrouw moet werken en ik trek met Jonas naar Wuppertal.
Om de treinwinkel Matschke eens in levende lijve te verkennen en kennis te maken en natuurlijk een bestelling op te halen .
Roco 62463: Serie 2000 (periode IV):

Nadien nog een ritje met de 'Schwebebahn' natuurlijk.
10/01/2009
Brrr
Een witte nieuwjaar, brrr koud op de zolder. Er is gewoon niet lang te werken wegens de koude handen. Dan maar wat aandacht op het aanschaffen van digitale onderdelen, zodat die in huis zijn als het weer beter weer wordt.
24/12/2008
Winterdagen
Met de kerstperiode ga ik niet op de zolder zitten wegens te veel andere afspraken. Nog wat aan de planning werken en volgend jaar weer een goede start maken.
16/11/2008
Loc FL-64215, nr2 (BR212 Cargo)
Enkele weken geleden heb ik een Fleischmann 64215 DB - BR212 (Cargo) met Twin-Decoder gekocht via Ebay. Na enkele testjes bleek de decoder stuk te zijn en de verlichting niet te werken.

Dinsdag ll. was ik in Aken en heb daar een nieuwe DCC-decoder gekocht van Fleischmann. Dat probleem is opgelost, alleen nog het soepel rijden is nog een overblijvende zorg.
Na een oppervlakkige poetsbeurt van de wielen (voor het stroomcontact) zal een grondige poetsbeurt nodig, demonteren dus.
05/11/2008
Mijn eerste eigenste Javascript routine
Op de eerste pagina staat een foto van een bergtrein stationnetje, zonder extra info. Daar moest iets meer mee gedaan worden.
Wat extra foto's gezocht voor een dia-show, maar hoe dit gepresenteerd. Javascript is de oplossing, maar heb ik de ervaring van de if ... else ... commands.
Zoeken dus en een oplossing gevonden. Zie, met een beetje start geduld, het resultaat op de eerste pagina. Het moeilijkste was om de achtergrond van de toelichting onder de dia's een andere kleur te geven dan standaard wit, maar de gedacht van de streng toekijkende Gino is steeds een goede motivatie om tot het uiterste te gaan!
27/10/2008
Filmpjes
Dit weekend heb ik enkele filmpjes gemaakt met een fototoestel en je kan ze zien onder de rubriek 'Filmpjes'
En specialeke: als treinbestuurder meerijden, CKbaan TV als het ware.Als je iets opbouwend of fijns in het gastenboek wil schrijven, graag.
17/10/2008
Rangeerheuvel testen
Dit weekend plan ik een test van de rangeerheuvel. Idealiter moet er een korte scherpe afdaling inzitten na het ontkoppelen, dit om de wagon voldoende rangeersnelheid te geven . Hij moet op eigen kracht/snelheid op een rangeerspoor komen.
De korte afdaling noodzaakt ook de trein via een omweggetje boven de ontkoppelaar komt, om de korte scherpe afdaling te mijden. Voor deze omweg heb ik geen plaats, probleem. De trein moet dus over deze korte scherpe afdaling, in mijn geval ook helling, boven de ontkoppelaar rijden. Dit kan enkel met een verkorte trein.
Dan heb ik de situatie dat een lange trein aangeboden wordt, in korte stukken moet verdeeld worden en de verkorte treindelen gerangeerd worden via de heuvel. Voor de newbie's, een rangeerheuvel dient om een trein lege wagons te sorteren naar wagon type, alle erts wagons, tank wagons, container wagons, open wagons, autowagons, ... tesamen brengen. Volle wagons worden enkel per locomotief gerangeerd om ladingschade te voorkomen.
15/10/2008
Rangeerstation
Het eerste plan van een rangeerstation met rangeerheuvel ligt op tafel.
12/10/2008
Testhelling
Hoeveel stijging mag een helling hebben?
Zoeken op 't net en nalezen in boeken. De ene zegt 2% (2 cm /mtr) de andere schrijft: in H0 kan je tot 5% (5 cm /mtr) gaan, best misschien een reserve inbouwen en 4% aanhouden. Anders gezegd tussen 2 % en 5 %.
Dat is een groot verschil voor een stijging van 8 cm heb je :
  • aan 2% 4 meter
  • aan 4% 2 meter
  • aan 5% 1,6 meter
spoor nodig. Een maximaal verschil van 2,4 meter. De moeite om een praktijkoefening te maken.
Een testhelling gemaakt van 5% (5 cm /mtr), een stijging van 8 cm en een lengte van 1,60 meter.Maximale treinlengte op mijn baan is: Loc Roco BR E10 Crme/Rood (LUP190)+ 7 x IC (LUP 282) = 216,4 cm. Kan een trein omhoog en welke maximale lengte.
Test meermaals uitgevoerd, ook met onbeladen goederentrein met als loc FL-64215 BR212 (4-assige wagons) met een lengte van 200cm. Geen problemen, perfect gewoon. Een pak van mijn hart.

11/10/2008
En nu onder de tafel ...
Enkele foto's genomen onder de tafel:
  • Lenz LS150
  • Fleischmann 6940
30/09/2008
Aanpassing website
In de website is het volgende aangepast:
  • De lijst van de goederenwagons
  • Het grondplan
22/09/2008
De wederopbouw
De beide nieuwe delen zijn gemonteerd en beplakt met kurk van 4mm.br>De spoorbaan is merkelijk uitgebreid tot een tafel lengte van ruim 8 meter en nu ook twee richtingsverkeer.Een 4-sporig station is bijgekomen (Baden-Baden van Vollmer, dit had reeds van toen) met een maximum perronlengte van 2 meter. Dit is nodig omwille van de IC-trein van 7 wagons + loc. Voor het model zie rollend materiaal.
De foto's moet ik nog nemen, het voornaamste was nu om de tafel weer operationeel te krijgen rekening houdend met de digitale planning en het nu ontbreken van de digitale modules van Uhlenbrock (63340). Eerst wat sparen.
12/08/2008
Afbraak en vervangen
Hierbij de beloofde foto's van de afbraak van de tweede lus.
Vandaag de platen hout gehaald. Was een ongelukkige afmeting: 140 x 160 cm.
03/08/2008
't Is weer voorbij
Het eerste (vierkante) mangat is dichtgemaakt.
Nu de afmetingen berekenen voor het te vervangen stuk, hout halen en monteren. Van deze montage zal ik foto's maken ter documentatie
20/07/2008
Zomer vakantie
Vandaag begint mijn zomervakantie aan zee, in Koksijde.
Het zal daarom even stil zijn, zeker met dit warme weer is het warm op de treinzolder, zowaar een uitdaging om er te zijn.Dit belet niet dat de trein gedachten stil staan. Een aanpassing van de treintafel kondigt zich aan.De eerste planning was om over de huidige nog een niveau te brengen maar in de praktijk blijkt dat dit niet handig is wegens de beschikbare hoogte en dan nog aan ongelukkige plaatsen aan te kunnen.
De twee grote mangaten in de tafel worden dichtgemaakt:
- het vierkante door een plaat van 20mm in te monteren
- de driehoekige door een deel van de tafel af te breken en te vervangen
Deze aanpassingen moeten eerst geklaard worden vooralleer verder te werken aan de uitbreiding met het rangeer gedeelte, waarvan de kurk nog moet gekleefd worden.Als afwisseling werkt ik nog verder met het maken van blok-secties ter voorbereiding van het digitaal rtijden.
15/06/2008
En er wordt verder gewerkt
Dit weekend heb ik 4 sporen (1-4) in blokken verdeeld ter voorbereiding van het digitaal rijden. De blokken (secties) zijn aangesloten op een Viessmann 5233 terugmelder waardoor er stroomtoevoer is zonder controle. Electriciteit neemt steeds meer tijd in beslag dan het andere werk. Onder de tafel kruipen om draadjes in de geboorde gaatjes te steken. Boven tafel solderen aan de rails, onder tafel op lengte knippen en aansluiten. Volgende ...
Het moeilijke punt werd duidelijk: het zetten van de isolaties tussen twee rails, om technische redenen. Hier en daar zijn er FL-6107 (stukjes van 10 mm rail) ingebouwd als passtukjes, maar deze hebben vaste verbindingen. Deze 6107 staan ook tussen wissels en kunnen standaard, niet gesoleerd worden. Dit is wel nodig omdat anders een hele wisselstraat in een blok valt en het tempo van vrijkomen sterk vertraagd wordt.Oplossing is gevonden door de FL-6107 wat om te bouwen, daarover later wat meer met foto's.
03/06/2008
Uhlenbrock 63340
Vandaag mijn eerste Uhlenbrock terugmeldmodule (63340) ontvangen. Is 16 euro duurder dan de Viessmann 5233, werkt met Loco-Net communicatie en niet met de S88 bus. Het geheel zou stabieler moeten zijn.
29/05/2008
2 eerste Viessmann terugmeldmodule 5233 aangesloten
Komt er nu een trein in deze blok dan vloeit de plus-stroom via de module naar de buitenste spoorstaaf en de trein rijdt gewoon door, maar de module geeft een signaal terug naar de centrale: Hé, in dit blok rijdt/staat iets en dit blok is dus bezet (sein = rood voor de volgende trein).Zodra de trein met de laatste wagon dit blok verlaten heeft wordt het sein weer op groen gezet en kan de volgende komen. Je moet er dan ook voorzorgen dat een blok minstens even lang is als de langste trein, anders hoe je twee blokken bezet. De treinen mogen dan ook niet te lang zijn want anders is het niet meer werkzaam.Let wer wel op bij een s88-module (zoals de 5233) zijn er steeds 16 uitgangen, een 5233 heeft er echter maar 8 en is eigenlijk een halve s88-module. Het is dus noodzakelijk om telkens 2 modules te plaatsen om aan de 16 aansluitingen te komen. Het totaal aantal 5233-modules moet een even getal zijn (2,4,6,8,...)
20/05/2008
Fleischmann - Roco
Fleischmann - Roco, het uiterlijk verschil:Fleischmann is duurder dan Roco, maar fijner gedetailleerd. Meestal met gegoten metalen behuizing daar waar Roco nogal met hoogwaardige plastic behuizing werkt.
Nu ze beiden onder n dak zitten, wat gaat daar veranderen, niet veel hoop ik
Daar waar Fleischmann zich nogal op de Duitse (DB en DR) richt laat Roco zich wat meer in met Oostenrijk (natuurlijk) en de internationale spoorwegen, ook de NMBS jammerlijk meestal als SNCB vermeld en niet gewoon B-spoorwegen.
17/05/2008
Nog een oude liefde
Uit mijn Trix-Express tijd gekocht in Duitsland:
De BR80 uit de Roco kataloog nr.63289.
Origineel analoog maar een Lenz Silver decoder zelf ingebouwd (stekker was er reeds Met deze loc (2e toendertijd) heb ik mijn eerste treinritjes gemaakt. Nadien mocht ik met de BR24 rijden, en die staat natuurlijk ook op het verlanglijstje. Dan wel ineens de digitale versie van Fleischmann 64142, want voor dat gepruts met een decoder in een klein toestel heb ik niet genoeg kaas gegeten.
28/04/2008
Jonas zijn eerste locomotief
Ondertussen heeft Jonas zijn eerste locomotief gekregen.Roco 63388: BR260
Met de eerste rit op de baan was hij er al dadelijk verliefd op, gewoon omwille van het aparte geluid. En gelijk heeft ie.
27/04/2008
En nu wat over de LS150 van Lenz
Het heeft eventjes geduurd, maar de organisatie van de Oostenrijkse skivakantie kwam er tussen en dat heeft nog een onverwachte afloop gekend. Nu is het electrische en het digitaal gedeelte van de treinbaan dat nogal wat aandacht vraagt. Zo eenvoudig als de handleidingen voorstellen is het nu ook weer niet. De diverse fora en gebruikersgroepen geven ook niet altijd een goede uitleg. Dan maar zoeken onder de vorm van probeer en leer van de fouten, maar geef vooral NIET OP.De LS150 digitale decoder van Lenz dient om de wissels te sturen. De handleiding stelt het voor als: sluit alles aan, duw op een knopje van de LS150, als het lampje brandt druk dan op de bijpassende knop voor de wissel op het controle center TC en het digitale adres wordt automatisch toewezen.Dit klopt voor de eerste decoder want dat is altijd n°1 . Op de decoder zijn 6 uitgangen wat veronderstelt als adressering 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6.
Fout, het wordt 1.1, 1.2, 1.3, 1.4, 2.1, 2.2 . Met andere woorden wordt er binnen één decoder 2 adressen gebruikt 1 en 2 in dit geval.Bij de tweede decoder moet je eerst in TC een adres onder de betreffende wisselknop programmeren, bijv 3.1,  opdat de decoder het adres n°3+4 zou toegewezen worden. En dat heb ik nergens gevonden.Om gemakkelijk de decoders te programmeren heb ik een telefoonstekker voorzien met 14 v wisselspanning en het digitaal signaal. Daar sluit ik de decoder op aan met een wissel ter testing. En programmeren maar, dat is gemakkelijker dan het ding eerst onder de  tafel aan te sluiten en er meermaals te moeten onder kruipen om op dat knopje te drukken <G>.In WinRail heb ik voor elke wissel en LS150 een label voorzien met notie van volgnummer en het digitale  adres. Handig voor later weet je.
10/03/2008
Voor de statistiek
De wisseldecoders 3 en 4 van LS150 zijn vandaag pas binnengekomen   So be it.
Volgend weekend weer wissels aansluiten en het zullen voorlopig de laatste zijn. Dan zijn alle wissels electrisch te schakelen vanuit de TC. Van locs 3, 4 en 5 zijn afbeeldingen getoond. De 1 en 2 zijn jaloers en willen ook getoond worden:


1. Fleischmann 64215: BR212
Eerste aankoop als set met rails en wagons in DB-cargo uitvoering. Uit de doos was toendertijd (oktober 2007) de TC uitgehaald.


2. Fleischmann 74233: BR218
Een liefde uit mijn Trix-tijd, deze moest er terug bij zijn, ... en was enkel nog te verkrijgen als soundloc. Rond 13 april komt er nog een rangeertje van Jonas, zijn eerste locomotief. Voor zijn verjaardag en eerste communie, foto volgt (van de loc).
06/03/2008
Lens LS150/2
Met wat proberen is het uiteindelijk toch gelukt, het ligt niet aan de bedrading, maar gewoon dat Fleischmann TwinCenter de settings van de LS100 gebruikt. En die heeft maar 4 uitgangen.De 2e module van LS150 is nu ook aangesloten mits de eerste module los te koppellen, dan is de start-communicatie van TC en LS150 goed en wordt er een digitaal adres uitgewisseld. Nadien de eerste module terug aansluiten,de wissels programmeren en .. 't werkt:
Virtueel adres - logisch adres - uitgang - DCC/FMZ
Mod1:   1 - 1 - 1 - D
            2 - 1 - 2 - D
            3 - 1 - 3 - D
            4 - 1 - 4 - D
            5 - 2 - 1 - D
            6 - 2 - 2 - D

Mod2:   9 - 3 - 1 - D
           10 - 3 - 2 - D
enz...

De stapover van 7 naar 9 is enkel omdat de wissels per 8 zouden staan wegens TC-toetsbord mapping van 8 wissels.
Map 1 = schaduwstation IN  (vóór wissels)
Map 2 = schaduwstation UIT (na wissels)
Map 3 = schaduwstation IN (hoofd wissels)
Map 4 = schaduwstatuon UIT (hoofdwissels)Als nu module 3 en 4 aangesloten geraken komt er een beetje routine in de zaak. Misschien dat ik een wisselschakelaar zet in de digitale bekabeling (2-draads) zodat ik elke nieuwe module eerst kan laten 'babbelen' met TC opdat de adressen goed staan en dan de module pas inbouwen in het geheel.Module 3 en 4 zijn besteld en zouden morgen (vrijdag) aankomen per post uit Wüppertal. Jonas en ik gaan dan 'Mannenavond' houden op zolder, beneden is het dan 'Vrouwenavond' met Tupperware
04/03/2008
Lenz LS150
't Gaat toch niet zo soepel om die dingen aan te sluiten.De communicatie LS150-TwinCenter heeft programmeerwerk nodig en het geven van een digitaal adres aan elke LS150 module verloopt stroef.Elke module krijgt een eigen volgnummer (adres) en heeft 6 uitgangen. De programmering van het adres van elke module zou automatisch moeten gaan, maar is niet. Modulenr 1 heeft heeft na de procedure 2 nrs: nr 1 zorgt voor uitgang 1-4 en nr 2 voor uitgang 5-6, en zou moeten zijn module 1 ->1-6.Gisteravond de tweede module aangesloten, wissels aangesloten maar zijn digitaal adres kan ik niet veranderen van 1 naar 2 of 3
Deze module staat op 5 meter van de centrale en is verbonden met een dunne schakeldraad welke te dun kan zijn. Optrekken die handel naar 0.75mm (nog eerst aankopen in Hubo of ...) en hopen op succes.'t Komische is wel dat de wissels schakelen op die afstand. En verder zoeken maar... 
 Laatste aanwinst: BR112 - Rood/Créme, bestaat ook in de Rheingold uitvoering blauw/créme.
Deze staat niet meer in de catalogus van Fleischmann of Roco, maar is wel mijn eerste loc geweest die ik zelf betaald heb vroeger, toen van Trix.
Vorige week in de winkel zien staan en deze unieke kans kon niet staan blijven.
20/02/2008
Nieuwe versie spoorplan
Zonet een nieuwere versie van het spoorplan van het schaduwstation op het internet gezet, te bekijken door hier te klikken. Deze versie is gemaakt met Winrail 9.0, werkt vlotter en beter in het aanpassen van de tafel naar realiteit.De electrische wisselsturing is bijgevoegd d.m.v. wisseldecoder van Lenz, type LS150. 'k Heb er vier nodig om de wissels te sturen en één om de ontkoppelaars te laten werken. De 2e LS150 ligt in de winkel klaar, alleen nog gaan halen.Zal vermoedelijk iets voor volgende week worden als Jonas zijn locomotief omgebouwd is. Jaja, Jonas krijgt met zijn verjaardag weldra een eigen locomotief, een rangeerder (5e loc)(foto volgt nog). Zo kan hij leren rijden.Gisteravond heeft hij nog meegewerkt met draadtrekken van de wissels naar de decoder. Al doende leert hij.Frank (treinliefhebber en computerman) vroeg om eens een actie filmpje te maken: werken aan de treinbaan, meekijken over de schouder. Nog even geduld daarvoor! Nee, geen webcam!!!!
19/02/2008
Eerste rit met TC
Zondag 17/2, de eerste testrit met TC is gelukt, tesamen met een ...  kortsluiting <G>. Een beetje rook en geur maar hij werkt nog. Op hoop van zege dat hij blijft werken, toekomst zal het wel uitwijzen.
Enkele pogingen om een Lenz LS150 (wisseldecoder) aan te sluiten en te laten werken waren tevergeefs. Het ding woouuu niet werkennnn Schreeuwen.Gisteren nog bij Modelcenter geweest en nagevraagd. Yep, het is het meest eenvoudig om te laten werken, knop op LS150 indrukken, wisselknop indrukken op TC en het moet werken. Ja maar dat dingggg dooeet hett NIET, gvd.Vanavond op zolder gekropen, TC aangezet, EN op de GO-knop geduwd (staat standaard op STOP = geen stroom of digitaal signaal). Knopke geduwd op de decoder en wisselknop op TC. Ennnn, dat kl.. ding WERKT!!! De eenvoud zelve, maar je moet wel de kraan opdraaien Smile.Een test wissel aangesloten en die werkte ook vanaf TC ... JOEPIEEEE!!!!
Nu de decoder geïnstalleerd en al 4 wissels aangesloten, van 2 wissels nog de draden verlengen. De stroom voorziening en het digitaal signaal nog, en weer zien of het ding NOG werkt.Dan het noodlottige, de 2e decoder. Die zou even simpel aan te sluiten zijn, maar wil ik dat toch even bevestigd zien. Nu nog eerst een 2e LS-150 decoder aanschaffen.Volgend weekend zal er weinig gebeuren want zaterdag sta ik met nog 9 mannen (ons Mannenkook-groepje)  een 22 dames te verwennen, culinair wel te verstaan hé. Geen schuine gedachte!!! Dit éénmalig per jaar onder de vleugels van Jong-KAV in Deurne. Dit jaar een 8-gangen menu van apero tot koffie decoré met zoetigheid, no degustif.
16/02/2008
En aanvullend
Loc 4 is ook aangekomen, type BR 146, een tweedehands model: Fleischmann 4324 met een Lenz Silver DCC decoder.Het ligt niet in mijn bedoeling om met bovenleiding te rijden, het is gewoon een mooie loc.Vandaag de nieuwe loks een digitaal volgnummer gegeven van 1-4, om in het bereik van Lok-Boss te blijven.Morgen het TC aansluiten en test rijden.Volgende stap is de Lenz LS-150 aansluiten om de wissels te schakelen. Hmmm, aan de voordeur van het digitaal rijden
14/02/2008
Twin Center, héhé
Eindelijk het is zo ver, Twin Center is binnen.Tesamen in een set met loc 3: een stoomloc type BR 65Nu nog de RS-232 en locnet kabels  voor PC en Lok-Boss.
Er zijn twee jongens tevreden, Jonas en ik Eén van de weekend dagen test rijden met Twin-Center (TC)
07/02/2008
In afwachting
Het is nog wachten op Twin Center, de interface tussen treinbaan en computer. Ondertussen voorbereidend werk voor de electrische aansluiting van wissels en seinen.Als seinsysteem ga ik volgens het Duitse seinsysteem met lampen, niet met de armen, en dit voor de eenvoudige redenen:
  • Mekaniek kan stuk, LEDjes gaan langer mee.
  • Het Belgisch systeem heeft enkele kronkels naar mijn mening, vooral het links rijden
Nu, de digitale aansluitingen van alles en de kostprijs. Viessmann is goed maar als je een grotere baan hebt wordt dat een dure rekening.Met Lenz heb je het voordeel van een extra transformator om de wissels te sturen, alle belasting komt dan niet via het Twin-Center.Ik maak dan nog de combinatie met bi-stabiele relais: voordeel van op één digitaal adres een wissel en een relais (voor de  signalen) te zetten. In één klap een wissel en signaal van rood naar groen of viceversa. De signalen kunnen gemakkelijk doorverbonden worden als hoofd- en voorsignaal en de LEDs van de signalen krijgen een aparte voeding, verdeel en heers (in theorie toch). Het grote voordeel is dan nog dat de kosten lager zijn.Met een sturing van Viessmann kom ik voor één wissel en signaal op 40 euro. Met Lenz wordt dit : sturing 4 wissels met signaal (kostprijs in België)= 50 euro + 20 euro voor 4 relais = 70 euro (voor 4) + de aansluiting van stroom dedectie. Ik kan met de Lenz module in één baanvak ook nog waarnemen of er een stroomverbruiker aanwezig is zoals loc of wagon(s). Schakelen en veiligheid in één pakket, mooi meegenomen.Een demo relais heb ik bij www.conrad.be gekocht om te kunnen testen. Prijscontrole nog bij een nabije electronica-zaak (Geronica in Westmalle) en afwegen maar. Ik overweeg wel van een wisselbord te maken om snel wissels te kunnen verzetten met drukknop bediening; 1 knopje is 0,79 euro.Al is het TC nog niet binnen, is er precies weinig evolutie, maar toch zit ik niet stil. Ik heb dan nog veel werk in 't labo, schipperen geblazen dus.Tot binnenkort 
21/01/2008
De kurk is gekleefd van het schaduwstation
Gisteren heb ik de laatste kurk gekleefd en de laatste sporen gelegd.De volgende stap is het aansluiten van het electrisch gedeelte.Van Fleischmann is het Twin-Center in bestelling, tot dan kan ik niet meer verder. Bestelling in oktober, levertijd dit jaar. Blijkbaar zit de treinbaanwereld met leveringsproblemen. Maar ja, besteld is besteld.En met een ">klik hier komt het tweede filmpje met SoundLok BR218 (15MB)
15/01/2008
De eerste sporen
Gisteravond begonnen met het leggen van eerste sporen (rails). Het moeilijkste punt is het laten samenkomen van 10 sporen in 2 sporen.Op basis van het plan lukt het wel, maar de breedte van de tafel schept problemen: inkrimpen van het plan. Passen en meten dus.Er staan enkele foto's op Picasa, klik op de foto hiervoor.
14/01/2008
Tafel verlaagd
Dit weekend heb ik onder de gehele onderbouw nieuwe steunpalen geplaatst wat een verlaging meebrengt met 15 cm. De onderkant staat nu op 45cm boven het vloeroppervlak.Ik kan er nog gemakkelijk onder bewegen om de noodzakelijke aansluiten te verrichten en er is meer hoogte bovenaan. Het dak van het huis zou wat hoger mogen, maar dit zou wat veel werk meebrengen Op de gehele onderbouw is nu kurk gekleefd klaar om de sporen te plaatsen. Eén gedeelte moet nog aangebouwd worden, maar dat komt bij het leggen van de rails pas in beeld. Dit is het retourspoor vanaf de uitgang van het schaduwstation naar de ingang ervan. Maar de plaatsbepaling van het stukje brug kan maar met het puzzelen van dit gedeelte. Gewoon kwestie van juiste plaatsbepaling.
09/01/2008
Schaduwstation - ontwerp 5
Dit weekend het onderstel van het schaduwstation vergroot van 3.20mtr naar 5.03 mtr. (3 cm is puur toeval decoration).Wat er nu bijgekomen is wordt het onderstel voor de keerlus niveau 0cm naar niveau -25cm.De bodemplaat van de keerlus (overschot van vloerplaten zolder) wordt een stevige onderbouw  voor de structuur, bevestigen van steunen.Bij het aansluiten van de keerlus aan het schaduwstation zal er 8mm moeten gefreesd worden om een fijne overgang te bekomen. Nodig want al het rollend materieel is/wordt uitgerust met kortkoppelingen. De wagons en locomotieven hangen dan mooier tegen elkaar aan, maar zijn gevoeliger voor oneffenheden en kunnen loskoppelenHet sporenplan van het schaduwstation heb ik nu op het internet staan, te bekijken door hier te klikken. (De link verwijst naar een website van mij). Om wat beweging te zien op de testbaan,
klik hierLok BR 212(4MB)PS: Ik heb in het eerste bericht enkele links ingebouwd, dit ter info
03/01/2008
De eerste foto's
Vandaag wat foto's upgeloaded op Picasa, klik hier.
01/01/2008
Start blog
Vandaag de start van een nieuw jaar. Op aanraden van Gino een Blog opgestart als NewBee, de start van een nieuw avontuur.Einde september 2007 heb ik de oude treinbaan huisjes van 30 jaar geleden van de zolder gehaald op mijn ouderlijk adres. Ze hebben een tijdje in mijn labo gepronkt met hun oude glorie en waren de aanleiding om de draad terug op te nemen.Maar hoe, wat en vooral: met wat! Trix-Express bestond niet meer op de nieuw-markt. Dan maar de oude locatie van Modelcenter in Borgerhout opgezocht en advies ingewonnen:
  • werk met Fleischmann en Roco wegens bedrijfszeker en kwaliteit
  • huisjes van Faller wegens niet blijven hangen in de klassieke Duits/Oostenrijkse stijlen
  • gebruik digitale treinsturing, bijv Koploper
  • ontwerp digitaal, gemakkelijker dan potlood en papier
Dan maar ineens de knoop doorgehakt en DCC-sturing gekozen op basis van Fleischmann Twin-Center (kort=TC). Van voorheen had ik reeds het station Baden-Baden en de kathedraal van Stuttgart die het formaat van de treinbaan bepaalden: niet klein.Met Winrail 8.0 begonnen aan het eerste ontwerp 4 x 6 meter in U vorm op basis van het bouwplan van het huis. De zolder is de gekozen locatie als enige beschikbaar ruimte. In het labo was ook een mogelijkheid maar zou voor teveel dagelijkse afleiding zorgen.Oeps, 4 x 6 meter was buitenmaats naar de beschikbare afmetingen op de zolder. Ontwerp aanpassen dus. Nu versie 5 hebbende en enkele boeken doorworstelt van Faller is de constructie van de onderbouw (raamwerk) gestart van fase 1: het schaduwstation, afmetingen 2,70 x 5,00 meter in L-vorm. Het betreft de klassieke horizontale constructie met een gedeelte voor de dalingslus om van baanniveau 0 cm naar schaduwstationsniveau -25 cm te kunnen.Zo, dit is de actuele stand. Foto's volgen nog. De kop is er vanaf, de start van deze blog is gegeven, wat deze zal worden is in de toekomst geschreven.